Expeditie Vrijheid

β€˜Een volk dat zijn geschiedenis niet kent is gedwongen om het weer over te doen.”

“Een volk dat zijn geschiedenis niet kent is gedwongen om het weer over te doen.” Is een bekende uitspraak. Daarom is het ook zo belangrijk dat leerlingen weten in welke maatschappij zij leven en hoe die tot stand is gekomen. In samenwerking met het historisch centrum Overijssel zijn er lessen ontwikkeld die kunnen worden gegeven in het basisonderwijs.

 

Het lesmateriaal in Expeditie Vrijheid is ontwikkeld in samenwerking met 10 partnerscholen, verspreid door de provincie Overijssel. Samen met hen zijn we tot de volgende drie uitgangspunten voor Expeditie Vrijheid gekomen:

 

Methodevervangend werken: dekkend voor kerndoelen, tussendoelen en leerlijnen voor de Tweede Wereldoorlog en net zo makkelijk te gebruiken als de gebruikelijke geschiedenismethode. De lessen zijn dus in plaats van de methodelessen over de Tweede Wereldoorlog te gebruiken.

 

Omgevingsonderwijs: leren over en van je eigen omgeving, op onderzoek uit naar sporen van de oorlog in jouw buurt. Kinderen worden uitgenodigd naar buiten te gaan en hun eigen omgeving te verkennen, aan de hand van eenvoudige werkvormen en toegankelijke onderzoeksopdrachten.

 

Burgerschap: leren over vrijheid, democratie en rechtstaat, aan de hand van een periode waar dit alles niet bestond. Elke les eindigt met een spelvorm of creatieve verwerkingsvorm waarin burgerschapsdoelen als het waarderen van verschillen, het belang van de rechtstaat en de vrijheid van meningsuiting centraal staan.

 

> naar Expeditie Vrijheid